Obama




Ett inlägg till er icke politik intressearde Obama fans. Såg själv direktsändningen då han svors in som president, och tänkte och hoppades med tårfyllda tankar (vad är det för uttryck?) att vi kommer få se en ljusare framtid! (Även tårögd över att det åtminstone finns ett land där patriot ses som något ädelt).
Men men, Obama hysteri i Sverig?
Okej, han är svart, och därför kommer antagligen de svarta få det steget bättre i USA, en utveckling framåt rent rasinriktat. Men vad kan man mer om Obama? Vad är han för, bara bra saker, eller kanske dåliga också?
Obama verkar ha fått en roll som världens frälsare bara för att han är svart. I tidningarna skrev det om McCains tal och hans åsikter. Om Obama däremot skrev man att han kunde bli Amerikas första svarta president.
Ska bolla lite för och mot-argument här:

1. Obama vill successivt dra tillbaka trupperna ifrån Irak. Kriget i irak har hittills kostat USA över 3000 miljarder dollar.

Kommentar: Han vill dra tillbaka trupperna från Irak det är sant. Men nämns det att han vill utöka antalet trupper i Afghanistan? Och att han inte säger nej till ett intåg i Iran och/eller Pakistan. Det betyder alltså att han inte i grunden lär vara emot att starta krig mot terrorismen (bra eller dåligt är en annan fråga), men han är iallfall inte fredsälskarens furste för att han drar hem trupperna från Irak.

2. Han kommer att avsluta regeringens sanktionering av tortyr.

Kommentar: Tortyr är enligt mig en otrevlig historia och man tänker direkt att det alltid ska vara förbjudet, men en liten fråga kan vara vem som får betala priset för att en terrorist inte ska torteras till bekännelse: Hundratals civilia amerikaner eller en terrorist.

3. Han kommer att skriva under klimatavtal och göra mycket mer för miljön än republikanerna.

Kommentar: Personligen har jag blivit mer kritisk till hela miljöhysterin (hade varit ännu mer kritisk om jag inte sett alla sanktioner som miljöräddare i skog och mark mer än med tanke på växthuseffekten). Inte minst som arkeologistudent har min lärare uttryckt sin skepsis över att det uteslutande MÅSTE bero på avgaser. Det är långt ifrån alla vetenskapsmän som heller de ställer sig på miljöhystrins sida. Dock känner jag personligen att det inte är värt att chansa och i vilket läge som helst får vi en renare vardag (men som sagt, lita aldrig blint på en sidas media).

4. Han kommer att stärka kvinnors rätt till abort, och fokusera sexualundervisningen i skolan på säker sex och preventivmedel, istället för det misslyckade/värdelösa "abstinence"-programmet (som även predikas utan framgång av USA i Afrika).

Kommentar: Här har vi en rätt hemsk punkt, jag själv som är värdekonservativ så tycker jag själv att abortlagstiftningen skall skärpas och inte försvagas, tycker hela abort-karusellen har gått förlångt. Det är levande varelser det handlar om när man gör en abort, som att gipsa ett brutett ben eller fettsuga sig. Abort bör i min mening enbart vara tillåtet när kvinnan har blivit våldtagen eller när kvinnans hälsa är i fara.
Obama röstade för ett förslag om "Partial Abortion". Det betyder att man får göra abort när barnet har "tagit form" i magen, dvs ser ut som en bebis. Illusterande Youtubevidoe under, själv tycker jag det här är i klass med mord.


5. Öka globaliserings takten.

Kommentar: Jag själv är mycket kritisk till fenomenet globalisering som enbart kväver länders bestämmande rätt samt förstör unika kulturer jorden runt.

6. Starkare vapenkontroll.

Kommentar: Änteligen huh? =) Tyvärr tror jag att så mycket vapen redan finns i omlopp så det kommer vara hederliga vapenägare som kommer märka förbudet kraftigast, kriminella fanskap kommer nog lyckas få sina händer på diverse vapen iallafall.

Sist men inte minst (utan att låta för negativ), han ska mer eller mindre rädda världen, jag är inte ensam om att hoppas, dock mer ensam i skeptisen för att han kommer lyckas ;)


Kommentarer
Postat av: ittner

very nice luke :) du ar min basta kompis nu

2009-01-28 @ 02:26:33
Postat av: Stefan

De så kallade terroristerna som får utstå tortyr är liksom de aborterade fostren "levande varelser". Terroristerna är till skillnad från fostren också vid medvetande, vilket gör det än hemskare när guantanamovakter/CIA utsätter dem för tortyr.



Men terroristerna vill ju döda hundratals civila amerikaner! Nja, bygger inte hela rättsväsendet i USA på frasen "innocent until proven guilty"? De påstådda terroristerna får ingen rättegång innan den inhumana bestraffningen börjar. Kanske gäller frasen enbart amerikanska medborgare? Utlänningar kan man ju göra lite hur som helst med.



(Vet att du skrev inlägget för ett antal månader sedan, men jag kunde inte låta bli :))

2009-08-31 @ 18:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0