Hav..nåt

Hej!
Tänkte lite enkelt dra igång inlägget med ett "så-inte-mig:igt" uttryck, nämligen ett på engelska:
"Only the ocean is eternal".

Jah, hörde det på ett program om livet och döden, och syftar på att inte bara de levande varelserna på jorden kommer till och försvinner, även kontinenterna skapas och går under. Det enda konstanta verkar vara havet.
(Med risk för att vara stämnings dödare åt den ENORMA stämning jag just lagt upp så är "eternal" ett aningen starkt ord då havet kommer vara ett minne blott om åh låt oss säga, ett par miljarder år, vilket i sin tur är blott en sekund på kosmos besmyckade ur, djupare kan ingen vara).

Nåe då fortsätter jag, tror detta inlägg tenderar till att bli lika långt som de innan...
Snabbt nämner vi Julafton, den blev lika bra som jag tänkt mig, fick mycket fint och umgicks mycket värdigt med familj och vänner!
Största kapet får jag nog säga var WE - Lugern jag fick lägga vantarna på, bild häre:




Sedan kom nyår, firades i Sälen med ett gäng obekanta Leksanditer, nåe lite svårt i början osocial som jag råkar vara men det gick bättre och bättre efter att dagarna gick, att de var extremt trevliga motarbetade inte precis inslussningen i gemenskapen.
Sälen ja, trevlighetens ställe, dock var det inte lika kul med skidor som tidigare år i år.... kanske berodde det på att diverser backar var stängda, eller så berodde det på att man inte är lika intresserad. Intresserad är jag dock och kul som attan var det, dock inte PRECIS den bekymmerslösa glädje jag upplevde där i barna-år.
Sedan kom nyårsdagen - och med det årets FÖRSTA höjdpunkt: Ivanhoe. En kvalitéts film som man bara inte får missa, Ivanhoe - 3 onda riddarna - Rebecca - Lady Rowena - Juden med halmhatt - Robin Hood - Rickard Lejonhjärta - Prins John - Noble...vad heter han... saxarnas rättmätiga (en försupen typ) arvtagare - samt allas vår Narr! Som klär ut sig till munk och säger Pax Vorbiscum för att infiltrera borgen....och sen ej att förglömma en hederlig häxbränning på slutet. Herre vilken rulle.



Sen ska jag också tillägga att jag läst en nobel bok (hur nu böcker kan vara nobla vet inte jag men sådan var denna.), Hemlighetsfulla Ön av Jules Verne... handlar om ett gäng nordstatare (dvs amerikaner) som landar på en ö, flera hundra mil från hemlandet, i det sydliga Stilla Havet.
Det var en extremt underhållande bok, det verkar som om man inte var särskillt gnetig på den tiden... den smartaste av de alla bestämmer allt och alla rättar sig efter just denne om hans idé presenteras med någon annans.
Till exempel:
-Jag tycker vi ska gå norrut, där finns det berg
-Nej käre vän, Jag tycker vi ska gå åt syd, där finns det skog.
-oh! Självklart! Skog! Vi går syd!

ett mer tilldagligt exempel hade varit:
-Jag tycker vi ska gå norrut, där finns det berg
-Berg? Nej cp...klart vi ska gå åt syd, där finns det skog...du är ju fan helt väck i huvudet jävla get.
-Fan ta dig din hora! Jag går iaf norr så får ni andra göra vad ni vill...jag tänker iallfall inte följa med det jävla överklassvinet vi har i gruppen...


Sist men inte minst: POLITIK! Idag blir det utlands:
Israel har som känt åter invaderat Gazaremsan, och på SVT (och i alla andra media källor) får vi se bilder från gaza där civilbefolkningen skadas och det är usch så hemskt...Israel är bra elaka judar trots allt! .... Eller?
Klart att alla sådan typ av våld är otäck, det behöver man ju knappt nämna... Men vad fan, var det ett oprovocerat anfall menar dem?
Terrorister, ja terrorister inte en försvarsmakt, har beskjutit civila mål i Israel konstant under ett längre tag, vad ska Israel göra? tala fred när terrorister skoningslöst skickar dussintals raketer mot landet varje dag. Självklart inte. Hårt mot de hårda, försvara sitt land. Hur hade ni velat av Sverige agerat om Finland (dee jäävlarna!) sprängt oskyldiga svenska i luften varje dag och staten pratat med de finska terroristerna som valt att lägga dövörat till. Nåja... men de sabla judarna är ju också terrorister då även de dödar civila? Nej.
Civila offer kommer till då Hamas använder de som sköldar, de VILL att civila ska dö för att Israel ska framstå som onda, varför annars hade man placerat ammonution i civila sjukhus, skolor, lokaler...och varför gömma sig i en skola?! Såklart kommer civila bli skadade! Ett YTTERST lumpet tilltaget trick av Hamas... de offras sina egna barn och bröder för att Israel ska ses som skoningslösa. Jag hade aldrig, aldrig aldrig, offrat minsta eller klenaste svensk för att få ett annat land att framstå som skoningslösa, den enda man har rätt att offra är sig själv, men det verkar ju inte vara nåt för hamas ledningen.
Så när det gäller att försvara sina gränser, stå på er Israel.
(menar inte att jag nödvändigt vis är på Israels sida i alla lägen men just i detta fall ville det sig så.)


- Hejhopp





Kommentarer
Postat av: ittner

GÖTT LUKAS shitt nån som fattar! israel saken asso. jag håller med VÄLDIGT mycket.

och här borta så pratar dom väldigt mycket om varför israel attackerade så dom tror inte att det är oprovocerat UP YOURS SVT

2009-01-09 @ 07:07:07
Postat av: Tobias

Hade en intressant diskussion med någon om hur lätt det är för oss i Västvärlden att prata om krig och konflikter som att det var något enkelt, vilket det i princip aldrig är. Vi enades om att det i alla fall är något positivt att medvetenheten om krig och konflikter ökar genom att man leker förståsigpåare. Du vet ju vad jag tycker om dina politiska åsikter, men jag tycker hur som helst det är bra att du aktualiserar Israel-Gaza. Hoppas du hade en trevlig jul och nyår. =)

2009-01-09 @ 12:29:10
URL: http://idettanu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0