OS

Nu sätter snart OS igång och jag är själv ett rätt så stort fan av OS och följer det många många timmar varje gång det är dags!
Nåt jag dock finner ännu intressantare än själva sporten är läget i Kina när det gäller OS. Världen är splittrad i frågan, ska man bojkotta eller ej? Kina som vi upplysta vet varken följer mänskligarättigheter eller är demokratiskt, är de redo för ett OS? Då detta är ett sport evangemang och inte något som avgör framtida internationella lagar osv så förhåller jag mig själv rätt lungn angående att placera OS i Kina. Dörrarna till omvärlden lär ju knappast stängas genom att genomföra ett OS. Men att spelen kommer att vara problemfria och dess konsekvenser ej synbara kan man inte se ifrån.
I flera år har nu en upprensning i OS områdena i Kina pågått och gammalt har förvandlats till nytt, slitet till helt, och det gäller även människorna i områdena. Fattiga, arbetare som pensionärer har drivits från områdena och får inte synas under spelen då detta kan ge en svart bild av Kina till besökarna. Nationalism och Superpatriotism hörde jag det pratas om på TV, man har infört mer eller mindre flaggtvång och alla butiker ska tills den 20 september (dvs genom hela OS) flagga med den kinesiska fanan. Själv tycker jag inte man kan kalla detta fall varken som en nationalism eller en patriotisk väg, att fördriva sina bröder och systrar som är fattiga är långt i från nationalistiskt eller patriotiskt. Patriotism står enligt mig för att älska sitt land och dess rättmätiga invånare oavsett samhällsklass, alla behövs i samhället, och finns de, ska de inte gömmas utan istället visas för omvärlden. Vad skickar det ut för signaler till de fattiga? När landet ska synas internationellt får inte de vara med i bilden?
En annan koppling jag gjort är med Tyskarnas OS under nazist-regimen, även då fördrevs de svagaste i samhället,  som då enligt tyskarna var zigenare, judar osv. Ska man prata om nationalism är detta enligt mig enligt mig ett större exempel på hur en nationalistiskt anda slår igenom. Tysklands OS likt Kinas OS kan jämföras då de båda är/var ett land på frammarsch, Tyskland växte sig starkt och som alla vet startade andra världskriget, och Kina har under de senaste åren explotionsartat vuxit inom alla områden. Man vill visa upp landet i sin bästa dager, lika strikt som hållningen är i Kina idag, vakter i princip överallt, vägspärrar osv är precis vad vi såg under Tysklands OS. Bojkott fanns av spelet även då, då Tyskland uppförde sig synnerligt rasistiskt och tex stängde av flera lovande talanger pga deras ras. En bojkott ser vi även idag, fast kanske av andra skäl än rasism, kanske istället av omvänd rasism? Ett land som förtrycker sin egen befolkning men låter all världens folk komma till dem med öppna armar?
Enligt mig kommer spelen antagligen att gå som smorda, då inte förtryck av egen befolkning ses lika hemskt idag som rasism, och att just ett rasistisk spel i Tyskland faktiskt gick hem hos alla gäster, snart var bojkotten glömd och man de hemresande hade annat än dessa tankar att prata om, hem från något som trots den stridiga inledningen skulle bli ett av de mest välorganiserade och lyxiga spel någonsin i OS historia.
Kanske kommer Kinas spel kunna slåss om den platsen, förberedelserna har ju inte varit små om vi säger så. Världen kommer säkerligen förundras, frågan är vad Kinas lägre skikt kommer tjäna på spelen förutom en plats i ett land med en möjlig högre status på den internationella marknaden?

- hAImzor

Kommentarer
Postat av: cicci

du är väldigt smart luke :) jag skulle skriva nått mer men jag orkar inte tänka. ner med kina woot woot!

2008-08-05 @ 12:25:32
Postat av: Marianabanana- The Future Will Be Whatever We Make It

Väldigt bra skrivet.

Tror inte att Kinas lägre skikt kommer tjäna nåt på spelen alls. Läste på expressen (eller kanske var det på aftonbladet :P) idag att det finns en by bara ett par timmar ifrån hela OS tillställningen och dom i byn vet knappt vad OS är, vet bara att det har nåt med sport att göra. Dom bor fortfarande i grottor och fick el för bara ungefär 10 år sen! Helt sjukt eller hur? Tänk att det fortfarande finns såna ställen. Varför, säg mig varför dom ska slösa pengar på onödigheter när det finns människor i landet som fortfarande lever som man gjorde på typ stenåldern eller nåt. Istället för att bygga upp landet utifrån borde dom bygga upp det inifrån, iallafall till att börja med. Att det inte finns nåt man kan göra heller..... Ner med Kinas regering ska det vara, inte Kina :P

2008-08-09 @ 23:38:37
URL: http://marianabanana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0