Är du filosofisk? 2

Hej!
Var precis inne på en blogg och läste ett lite smått filosofikst inlägg, givetvis blev jag mäkta inspirerad. Aj lajk tå tink ån filosofi.
Men iaf, en av de heta samtalsämnena i detta inlägg var ödet vs. slumpen. Intressant. Man kan snacka om det här väldigt länge. Först kan jag ju säga att jag tror på slumpen. Ödet passar inte in i min livsåskådning. Människan är fri och kan påverka sin tillvaro som man själv vill. Det är helt enkelt inte förutbestämt hur tråkigt skulle inte det vara? Även om man inte är medveten om vad som kommer hända så suger det ju ändå ut all spännning. T ex om man blir en lyckosam författare och veta att det beror på ödet, inte många år av slit.
Dock får jag mina tvivel på slumpen ibland. Inte mycket men lite. När man upplever såna där läskiga sammanträffanden. Såna där läskiga sammanträffanden jag är med om väldigt ofta. Man hör en gammal låt, två dagar senare plockar någon på MTV fram dem dammiga videon från källaren efter att inte ha spelats på år bara för att få mig att undra varför den spelas just nu. Slumpen? Antagligen. Eller när man undrar om en viss sak, tåv sekunder senare skriver en person och berättar just det. Slumpen? Japp! Eller nåt som hände mig igår, sitter och kollar på fäjsboken, ser nån kompis kompis på en bild (för första gången), tänker inte mer på det. ett par timmar senare läser jag i en tidning och har inte just den personen en artikel skriven om sig, jo det är väl klart. Slumpen? Yea you got it!
Min pappa har alltid sagt att det finns en logisk förklaring till allt, den logiska förklaringen till detta är att det händer så otroligt många saker i världen varje sekund att såna här sammanträffanden är bound to happen. Och jag kan köpa det, det handlar ju faktiskt om små petitesser. Men det läskiga med dem är att de händer med kort så mellanrum, världen måste vara väldigt liten.
Men sen finns ju ödet i lite större frågor som jordens undergång och kärlek. Jorden kommer ju troligen att gå under nån gång, antingen kommer människan att exploaltera sönder klotet eller spränga sig själv i luften. Eller så kommer det en gigantisk meteor eller så sprängs solen. Som jag sa innan så är människan fri så att vi tar kål på jorden på nåt sätt är knappast förutbestämt. Att solen sprängs är ju faktiskt förutbestämt, alla stjärnor slocknar ju, men att jorden ligger inom skottvinkeln är ju slumpen. Meteoren då? Det pratas ju om någon som kommer .. ja när det nu var. . och vi kommer antaligen inte kunna stoppa den. Tror man på slumpen så får man ju säga att detta är ruggigt otur asså..
Kärleken då, ett hett samtalsämne. "den rätta" osv. Jag vet inte, men jag tror ändå på slumpen här med. Eftersom det finns så många miljarder människor så är det väl klart att det finns någon man passar hur bra som helst med, det finns säkert flera. Bara slumpen avgör om man träffar en sådan eller inte. Och det behöver ju inte klicka direkt heller, finns alltid en fram och baksida, tar tid att lära känna en människa, och detta måste man ju göra för att veta om man passar, annars finns risken för att det blir en liten flört bara. Så slumpen och människans vilja avgör vilka som får uppleva "the ring of fire" :-)

Men om vi går ifrån slumpen och ödet lite och tänker på livet. Du som läser är ung, har hela livet framför dig. Men visst känns det ändå som livet nästan är över. Du vet att du kommer att jobba för deg till du är typ 65 och förhoppningsvis har du haft tid att hitta "den rätta" och skaffat ett par småknott. Det är det enda du vet egentligen, du har inte en aning vad som händer efter den nalkande studenten och det är långt kvar till 65 men livet känns ändå förutbestämt.
Inte för mig, jag har bestämt mig. Tveksamt om jag kommer att komma ifrån det eviga knegandet. Men jag ska verkligen försöka hitta ett kreativt yrke, nästa dag ska inte vara lik den andra. Enformigheten skrämmer mig verkligen. Jag tror mig ha kommit på meningen med mitt liv. Den vanliga människan är begränsad till jordelivet, vi är fast här på jorden, låter tråkigt på ett sätt. Men å andra sidan är Tellus smockfull av spännande kulturer och aktiviter att upptäcka, TV i all ära men du har inte upptäckt något förrän du har varit där och upplevt det själv. Saharas sand mellan tårna, fukten i amazonas skogar eller luften i alperna, ja ni fattar. För mig känns det helt logiskt, uppleva saker. Vad skulle det annars vara, bli en framgångsrik affärsman då eller, fast i betongdjungeln. Oooh spännande. Nej du, ta del av andra människors kulturer osv, på plats.
En pessimist som läser detta tänker säkert att det är fina tankar men att jag ändå kommer att hamna i en obekväm kontorsstol eller på en illaluktande fabrik. Jaha, så jag ska bara ge upp och söka efter det där lagerarbetet på Ingemar Johannson? Nej du, har man inga drömmar har man ju inget att leva för känner jag. Man måste ha lite kämparglöd, hitta något man vill och sen sträva efter det. Risken finns ju självklart att man misslyckas, men vafan då har man i alla fall försökt, och antaligen lärt sig oerhört mycket på vägen...

/Nicke the future traveler

Gla' Påzk

Mjae, jag följer Lewks initiativ genom att blöta ner bloggen lite (Läs=inläggstorka).

Så, Hej!

Hur har eran påsk varit? Min har varit helt okej. Först vare som vanligt släktmiddag med en massa go mat, godis, och allmänt myspys. Jag la också märke till en sak i år, ni vet den där stashen med godis som brukar bildas efter varje påskafton?! Var det bara hos mig eller var eran också ovanligt liten i år? Jag ska inte klaga förstås, klart att småknotten ska ha mer än mig, men ändå, godis är jälit gott :-)

Sedan, drog jag till joce å jontä. Vi satte oss i Sauna40'n och drog te ögerö (öckerö). Vi var hos joce klasskompis och förpartajde lite först innan det var dags att dra och kolla på el braso där det var fullt med folk, verkligen fullt. Hela tjofräset påminde om sagan om ringen, ni vet när dem tänder såna där beacons, för den tände såna på andra öar också (eller om det var en annan kulle bara kanske?).

Men hela anledningen till att jag skriver om min tur till öckerö är egentligen för att jag ska skämmas, japp skämmas. Varför det tänker ni, det är väl dumt att skämma ut sig själv? Mjo, kanske men det är ju bra att skämmas lite om man inte vill upprepa en sak. yea.
Så varför ska jag skämmas? Jag vet inte om nån annan tycker att det är nån big deal men jag själv tycker att det är pinsamt och dumt. Jag fick nämligen en sån där trevlig Karatefylla igår.Typ. Jag gick inte bärsärkar gång och kissade i folks brevlådor. Däremot somnade jag väldigt gött och låg avdäckad i en stor säng precis brevid vardagsrummet där festen vi drog till pågick. I 4 timmar. När jag vaknade upp var festen slut. Jag vaknade inte av det extremt höga ljudet som festen 1 meter ifrån mig orsakade, inte av att folk hoppade och låg på mig, pekade och pratade om mig näsa och haka, att en jävla random snubbe som nyss lagt en pizza på golvet med uppenbart teddybjörnssyndrom klängde på mig. Först när festfixarens inneboende kom och slängde ut alla vaknade jag till, en stund, sen somnade jag om jäättegott igen.

Vad är det för speciellt med detta då kanske en del undrar nu, alla får ju såna där fyllor. Nej, inte jag. Eller jo uppenbarligen, men det är det som gör mig så sur. För jag känner mig som en jäla fjårtizz. Och jag HATAR fjårtizzar. En fjårtizz har ingen kontroll över sitt drickande, det hade inte jag heller igår. Antagligen för att jag drack sprit, jag tänkte mig för innan, men den där lilla stunden av eftertänksamhet flög tydligen sin väg efter mig första zipp av den där turkisk/tyska vodskin som jag inhandlat i Berlin för 8.90 ävro. Att jag rundade av groggarna (och senare klunkarna från min coopfanta flaska som var 50/50 dricka o vodka) med öl var inte heller så smart.

Har jag lärt mig nåt av det här då? Troligtvis, jag vill inte missa en bra fest igen tack vare mitt omogna beteende.
Dessutom ska jag ge fan i att äta så lite som jag gjorde igår innan jag dricker nästa gång, fast det lär ju inte vara ett problem :D

/Nicke

F B K !





image106

glad påsk

Glad påsk allesammans, Hoppas ni fått fina påskägg=E
 har tyvärr inte så mycket mer än så att tillägga

image105

- LuK <påckebygg>

Ah der Winterland!

HEJ

Ja ni, snö! Mycket snö! Kyla! .. Kan låta skrämmande för er flesta men själv tycker jag om det mer än något annat väder, en riktigt bitande kyla som strömmar mot en. Det allra bästa är att vara påpälsad topp till tå och känna vinden bita tag i ens ansikte och känna den kalla luften strömma ner i lungorna, sommar, bah.. vintern (när det är klapper-kallt) är att föredra


image103


Tänkte bryta inläggstorkan med detta inlägg, så jag forcerade fram det, men fan bilden var ju fin inte sant=)

Ah en liten sak till, Frölundaborg 5-4 frölunda..det var årets match, aldrig sett något bättre. Sedan iväg till bishop för en Urquell, aldrig druckit något bättre (det är väl Absinthen då..), SM guld till frölunda!



<3<3<3

/LuK

moood

Hejsan!
Vilket humör är ni på idag?



Geni!

Ibland slår min genialiska sida till, då skapar jag saker som denna:




Skulle inte förvåna mig om mästerverket når över 1 miljon tittare(lyssnare)! Må vara det bästa jag skapat, någonsinn.

- LuK!

Dagens (skumma) bild

image100

depression inc?

Min far visade för mig denna artikel, och tyckte ärligt talat den är som tagen ur min egen skalle=), Ett  "måste läsa" för alla som känner  tvekan inför tiden efter studenten!


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/artikel_933209.svd 

Lite skadeglad blev man dock då man förstår att man inte är ensam med dessa tankar;)

- LuK
 

 

"It was an unfortunate accident"

image97



image98/NICKE

Väderrapport : regn

Ey walla jalla!

Till er som sitter instängda i en bunker med noll chans what so ever att se ut vill jag bara säga, grattis!
Fyfan, säger jag. Det är verkligen svartvitgråare än en Ingemar Bergman film ute nu. Å regnet sen, det ska vi inte ens prata om. Eller jo det kan vi göra, jag kan uttrycka mitt hat mot detta fenomen som verkar ha belägrat vår annars så trevliga stad. Bäcken utanför mitt hus är ju översvämmad för jämnan denna årstid. Januari, februari och mars är verkligen de segaste månaderna på hela året. Hade det snöat hade jag inte brytt mig, jag gillar snö. Men nu när det är sånt här kissväder längtar man som fan till vår och sommar. Det var riktigt segt att gå upp imorse, vaknade upp och tittade ut genom fönstret, min blick möttes inte av strålade sol utan en regnkavalkad utan dess like. Så jag snurrade runt och sov ett par timmar till.

Sol min vän snälla kom hit
Här det regnar och ser ut som skit

Jag längtar till vår
kom snart annars måste jag bäras ut på bår

Jag vill se blad på träden
annars jag hugger dem ner med svärden

men nu ska jag bli glad
jag ska faktiskt äta choklad

och snart är bättre månader här
det gör mig lycklig jag lovar och svär

Våren är kärlekens tid
det piffar också upp lid (lite på danska?)

Nu blev jag på lite bättre humör ;D



image99 /NICKE

Fäjsbok

Hmm...jag säger aldrig aldrig, men jag hade ändå typ gjort det om facebook.. men tji fick jag för det. Tro fan att jag precis gjorde en användare...men det verkar ju iaf lite kul, typ alla har en, kan vara lite kul å se vad folk har för sig muaha,

detta var typ toppen av onödiga inlägg, eller kanske inte, för nu kan dem som läser detta och har en fäjsbok lägga till mig som vän!

Puss och kram / Nicke

Edit: Fan jag fattar ju inte ett piss av det här, hur gör man??

tankapå

En underbar bild jag kom över=)
Gå gå gå piratebay!


image93

Viss kultur är gratis, viss är det ej. Det gillar vi inte. Piratebay gillar vi.
Prince valde att stämma piratebay, varför? Börjar han få slut på miljoner :( ?

- LuK


I <3 CP

Precis precis som i vanliga fall när läxan står i farstun och bankar på dörren så tänds min kreativa låga inombords. Det är dock inte min läx-kreativitet som väcks till liv utan viljan till att göra allt jag velat göra men inte tagit mig tiden till, och att skriva ett nobelt inlägg på bloggen var inte igår, för våran klass har varit på klassresa i Köpenhamn! (Högst informativt då alla som sypatiläser denna blogg är ifrån våran klass, men heyhey någon kan ju råka glimta förbi och fastna för evigt <3!)

Så så, vidare till handlingen. Hör och häpna! Danmark!
Alla släpade sig upp den där morgonen, men hade vi verkligen släpat oss upp om vi visste vad som skulle hända? Var det vist, att ge sig till ett land fullt av sprit, pölse och ogästvänlighet?

(daram da dam.. da da da da daramta da... dara da da..)

Ja det var det.
En helg med SP3G (rättning: största delen av sp3g) i Köpenhamn tar trevlighetens pris (även projektresan vann detta pris men i kategorin "mer-än-bara-danmark-resa"!
Trevligheterna satte igång med ens och med glatt sinne intog vi allt Köpenhamn hade att ge! (exklusive national museet som såg lockande ut fast dessvärre snabbt blev nedröstat).
Vi drack (nervdödadern absint, gudförbarme), vi pratade, förtärde pölse och gick till ett hak kallat Celsius (packat med kapitalistbrats och horor/slampor/fjortisar) och ett hak kallat.. ja vad det hette minns jag inte men det var för GUGs (gamlingar utan gränser). Trots att jag fann det tråkigt, och finner det tråkigt med den typen av underhållning piffades det såklart upp av alla glada klasskamrater och blev inte så tokigt trots allt, dessutom så.. äh.. fick vi en gratis cola.

På hotellet gick det även där muntert till och alla rum (förutom vårat, dvs MITT) var välbesökta av gäster samt värdar som kom och gick från tidigt morgon till sen nattimme. Det försegick saker som vattenpiperökning ("Vilket rum är ni i"? LOL), sömn snack ("Addeeeee" gwahaha), drickande, koppleri, allsång, filmtittande och självklart prat i mängder. Låter kanske något torftigt med tanke på att största delen av resan förbrukade vi i just detta hotell, men enligt mig själv var det näst inpå flowpumpande där inne denna helgen!
Som sagt upptog detta större delen av våran, vakna och ej vakna, tid. Så vi avslutar med en en minus lista! För allt var ju inte bra som ni snart ska få se:

Lukas Minus lista
- Snikig stol i mitt rum som ledde till att jag föll
- Lurig säng med ostabil stege som med lätthet kunna leda till lamhet och förtidspension
- Trappa med branthets faktor 9.3 av 10 som en stackare voltade ner för, man kan ju bara spekulera om hur många av de väldigt många ambulanser som vi hörde skulle stanna vid trapp haket Celsius (jajamän det med horor.)
- Inte minus på resan men blev ett minus då jag undersökte absint på wikipedia: malörten i absint innehåller ämnet tujon som anses skadligt för nervsystemet, samt att det finns ett ord som enbart står för missbruk av absint, nämligen absintism.
Mja mjo elände att man måste ha absint då kan det ju tyckas, och därför får det hamna på minuslistan.

Tack och lov en minus lista med obefintliga (dock störande) saker -))
(alla som känner sig manade kan göra en +- lista som kommentar!)

NU ska jag bunkra upp med lite mat för snart är det stunden vi väntat på hela dagen, Vetenskapens värld börjar! Idag ska de tala om stenåldersmannen (med bronsyxan) som hittades i alperna 1992 (?)! Se mina får, så kan vi diskutera ämnet vidare imorgon.

image92

LuK - åååhooooo!









RSS 2.0