Framtiden?

Så var man tillbaka på arbetet igen! Återigen påpekar jag att det är pretty soft att arbeta, och funderar fortfarande på vad jag ska göra med pengarna.
Resa till Kina tanken har slått mig minsann, trots mitt något hårda inlägg angående OS där, men då får man lägga på minnet att det är den kinesiska ledningen som bestämmer det där, folket är inte sämre för det (trots att det bör finnas minst lika mycket onda personer som invånare i hela Sverige). Men liksom i alla länder är det majoritet på goda människor, hur kan man se detta? Jo enligt mig så avspeglar vår lagstiftning just detta, lagen som vi känner den, kom ej pås av en minoritet för att hindra de stora massorna av elaka människor, banditer och liknande patrask. Nej, lagen såg sitt ljus då ondskan uppkom i människans samhälle och har arbetat dygnet runt, över hela jorden för att kuva den.
Iallafall, den kinesiska kulturen är minst sagt spännande, inte likt många andra fjärranöstern-länder har mycket kultur kunnat bevaras då turistströmmarna ej varit så strida som till tex Thailand, vars land i stort sett byggts om till ett stort nöjesfält.
Jag tycks heller inte vara den enda i min omgivning som fått upp ögonen för en resa till Kina inom en snar framtid, det flesta jag frågat har faktiskt övervägt just den idéen. För vad har kina att erbjuda? Allting, shopping, kulturminnen, allt! Utan möjligen klara vattendrag och fågelkvitter. Från en säker källa, Kines själv that is, har jag fått veta att fåglarna i Kina har tystnat, och de en gång så klara floderna spelar nu istället på en gulare ton. Gul, passande kan man tycka? (lol), nej men trampet ut i naturen är något vi surt kommer ångra förr eller senare. Kanske blir det förr till och med, vatten kan snart komma att bli en bristvara i fjärranöstern, där över halva jordens befolkning råkar bo. Och då leder tanken in på följande: Vart tror ni 1 miljard törstiga asiater tar vägen när de i desperation söker efter vatten? Till länder där vatten finns i överflöd kanske? Sverige? Om så är fallet, kan vi då kyssa farväl till landet vi känner och har känt i generation efter generation? Vi är idag i Sverige omkring 9 miljoner människor. 9 miljoner är ett fragment av kinasbefolkning, skulle 9 miljoner kineser flytta från Kina skulle det inte rört kina i ryggen, medans Sverige skulle upphöra att vara Sverige om samma sak skulle hända här. Tänk er då, om 100 miljoner kineser utvandrar och sätter kurs mot norra Europa, vad gör vi då? Ett Sverige som redan i dag skulle stå handfallet om minsta terroristgruppering skulle göra sig hörda, vi har ingen militär och knappt någon polis. Skulle de kunna hindra 100 miljoner kineser från att ta sig över våra gränser, och om vi säger att 1 miljon av dem är beväpnade? Sverige ligger inne med ca 20.000 poliser, matten är klarare än en oförorenad sjö.
I en sådan framtid kommer kanske Svenskarna själva att i vårat egna land bli en minoritet, och sakta men säkert som folk gå en mörk framtid till mötes.
Vi står inte inför någon kris nu säger politikerna lugnande när de demoliserar vårat nationella försvar, men de nämner ej att om en kris skulle uppkomma kommer tiden för upprustning att vara för lång för att något gott ska komma från den. Jag själv brukar ibland leka med tanken av en sådan framtid, en värld i kaos, och allt i jakt efter rikedomar, för det är därför man utnyttjar moder jord som vi gör, vi är giriga helt enkelt, det handlar inte längre om överlevnad, utan om ren girighet.
Jag har flera gånger undrat om våra barn, om ens vi, kommer födas i en värld, ett Sverige, som kommer förbli var det är från de att vi födds till de att vi lämnar jordelivet.



- hAim

Kommentarer
Postat av: andré

ja tycker att du ska komma och hälsa på oss i australien istället för att åka till kina :D

2008-08-06 @ 11:36:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0